Vybíráte informační systém?

Události 16. února 2022 Blog

Nedávno jsem se bavil s kolegy na téma řízení výroby v menších firmách. Konstatovali jsme, že naštěstí si už většina majitelů uvědomila skutečnost, že pokud chtějí obstát v konkurenci, nemohou řídit výrobu pomocí řady „excelovských“ tabulek.

Pro ty, kteří dosud váhají s výběrem informačního systému nebo (nedej bože!) chtějí  tímto způsobem pracovat dál, bych jen krátce upozornil na nezbytné součásti informačního systému:

  • CRM (vztahy se zákazníky a dodavateli).
  • Vedení obchodních případů (poptávky, nabídky, zakázky).
  • Evidence strojů, včetně údržby.
  • Personalistika včetně plánování a evidence školení.
  • Plánování a řízení výroby s využitím čárových nebo QR kódů, případně RFID čipů.
  • Zpětná sledovatelnost výrobku – kdo, kdy a z čeho výrobek vyrobil.
  • Výdejna nářadí – sledování spotřeby, evidence zápůjček.
  • Skladové hospodářství.
  • PLM řešící celou oblast životnosti výrobku.

Vyjmenoval jsem pouze neopominutelné okruhy. Nebudu je dále rozepisovat, protože jediný způsob, jak si správně vybrat, je interaktivní prezentace systému (systému, ne snímků v PowerPointu). Při ní jsou vidět nejen možnosti systému, ale hlavně i zkušenosti a znalosti konzultanta. Můžete vybrat sebelepší systém, ale bude-li špatně naimplementován, nemusí mít efektivitu ani zmiňovaných „excelovských“ tabulek.

Vzhledem k tomu, jaké množství dokumentů se v dnešní době váže na jakoukoliv lidskou činnost, to rozhodně není nejlepší přístup. Přitom systémy, jako EasyTechnology, mají práci s dokumenty již v základní konfiguraci bez příplatku. To zahrnuje ukládání libovolných příloh k libovolnému záznamu systému a řízení přístupu k jeho obsahu pomocí fileserveru. Někteří prodejci se však snaží tento problém bagatelizovat s tím, že stačí sdílet dokumenty na společném disku. V době krádeží dat a účinnosti GDPR považuji už jen myšlenku na takovéto řešení za trestuhodnou a takto fungující software bych si nenechal ani předvádět.

Oblast PLM je často, zejména u menších firem, neprávem opomíjena.

Bohužel, situace s nasazením informačních systémů se zlepšuje pouze do chvíle, než otevřeme problematiku plánování. Zde je stále ještě dostatečný prostor pro lidovou tvořivost, někdy i oprávněný. Projdeme-li řadu firem a položíme jim otázku: jaký máte ERP systém a jak plánujete, budeme překvapeni odpovědí. Používáme systém XY a plánujeme v Excelovské tabulce. Jak je možné, že používají různé ERP systémy, ale plánují stejně jinde? Odpovědi jsou, zejména v kusové výrobě, také dost podobné: „No, my si vezmeme plán z ERP a potom si ho ručně doladíme v Excelu.“ Na základě těchto podnětů z praxe, je ERP systém EasyTechnology dodáván s novým modulem plánování, který provede zaplánování zakázky a následně umožňuje drag & drop editaci. Je zde tedy uživatelsky příjemné ovládání spojené s online daty ERP a řadou dalších funkcí.  Na to už Excel nestačí….

Ing. Ladislav Peleška – vedoucí ERP divize v TD-IS s.r.o.

Vybíráte informační systém? Poradíme vám jak na to, pro představení našich systémů nás neváhejte kontaktovat.

 

Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

© 2021 TD-IS, s.r.o. všechna práva vyhrazena.